
Na otázku, s ktorým výrokom o lekárňach sa najviac stotožňujete, najväčšia skupina opýtaných (42,4 percenta) uviedla, že lekárnik im vždy podrobne vysvetlí všetko, čo potrebujú vedieť. Naopak, nedostatok súkromia pri konzultáciách s lekárnikom vníma 23,4 percenta respondentov. To, že je v lekárňach málo času na podrobné vysvetlenie liekov a ich účinkov si myslí 21,5 percenta účastníkov prieskumu a že informácie o lieku sú len rýchlo napísané na krabičku rukou lekárnika uvádza 21,3 percenta účastníkov prieskumu. Pätina (20,2 percenta) respondentov tvrdí, že lekárnik väčšinou podáva len základné informácie, ktoré ovláda alebo nájde dostupné v online priestore. O čosi menej ľudí (18,9 percenta) vníma ako problém nedostatok personálu v lekárňach a s tým spojené čakanie. To, že lekárnik občas niečo k vydávanému lieku povie, ale zákazník sa často musí sám pýtať na podrobnosti, si myslí 16,6 percenta opýtaných. Najmenej ľudí (10,7 percenta) si vybralo výrok, že obaly liekov obsahujú nedostatok informácií. Pri tejto otázke si mohli respondenti vybrať až tri výroky o lekárňach, s ktorými sa najviac stotožňujú.
„Ochorenia a užívanie liekov sú pre ľudí veľmi citlivé, častokrát až intímne témy, na ktoré kamenné lekárne nie sú vždy dostatočne pripravené. Naše skúsenosti tiež ukazujú, že je pre ľudí veľmi príjemné, užitočné a prospešné, keď môžu s lekárnikom konzultovať v telefonickom rozhovore. Vtedy ho majú takpovediac len pre seba, majú súkromie a môžu sa pýtať na všetko, čo potrebujú vedieť. Aj to je jedna z výhod doručovania liekov na e-recept až domov,“ zhodnotila výsledky prieskumu predsedníčka OZ Medicamentum Kristína Chabadová.
Získané dáta tiež potvrdili, že veľká väčšina Slovákov (81 percent) si pochvaľuje fungovanie elektronických receptov, ktoré podľa nich celý proces zjednodušujú. Viac ako desatina (12,6 percenta) hovorí, že ich vníma pozitívne, ale občas sa stretáva s problémami, napr. technickými ťažkosťami. Len štyri percenta opýtaných hovoria, že e-recepty vnímajú neutrálne a používajú ich len preto, lebo musia. K papierovým receptom by sa najradšej vrátilo len 0,4 percenta respondentov.
Prieskum tiež potvrdil, že nadpolovičná väčšina Slovákov by uvítala aj možnosť online či telefonickej konzultácie s lekárnikom pred alebo vydaní lieku na e-recept. Dohromady sa takto vyjadrilo 56 percent opýtaných (23 percent hovorí, že by takéto konzultácie veľmi pomohli aj z hľadiska časovej úspory, ďalších 33 percent si myslí, že by to bolo užitočné aspoň v špecifických prípadoch, napr. pri zložitejších liekoch či ochoreniach). Naopak, osobný kontakt s lekárnikom preferuje necelá tretina (30 percent) respondentov. Nikdy nad touto otázkou neuvažovalo 14 percent opýtaných.
„Možnosť osobnej konzultácie, či už online alebo formou telefonátu, prináša do vzťahu lekárnik – pacient, ktorý je síce anonymný, ale zároveň dôverný, nový rozmer, ktorý je pre väčšinu pacientov veľmi prospešný. Som presvedčená, že poskytovanie takejto služby je výhodné nielen pre pacientov, ale aj pre zdravie celej spoločnosti a nákladov na liečbu. Pomáha to predchádzať napríklad užívaniu liekov nesprávnym spôsobom alebo nevhodnej kombinácii liekov,“ dodala K. Chabadová.
Čítanie je zdravé. A my sme radi, že čítate s nami 🙂
Páčil sa vám článok?